Chuť je náš nejuniverzálnější smysl, kterým ochutnáváme svět kolem nás. Ovšem každý z nás nemá to štěstí, aby mohl ochutnat celou šíři chutí, které lze v sadech najít. V dnešní době ztrácíme povědomí o tom, jak ovoce skutečně chutná. Roste počet potravinových pouští, míst, kde se nedá koupit čerstvé jídlo. Jak píše Carolyn Steel ve své knize Sitopie: “Pro lidi, kteří žijí ve zdecimovaných stravovacích kulturách, bariéra dobrého stravování nespočívá v čase, penězích či dovednostech, k těmto bariérám patří i tělesný odpor. Děti z tohoto prostředí se nad neznámou chutí jahod ošklíbají, protože se do té doby nikdy s čerstvým ovocem nesetkaly.”
Máte pocit, že tohle je vám vzdálené? Možná ano, možná ale tolik ne. Dřív rodiče vařili od píky, a tak jsme věděli, co jíme. V dnešní době často nahrazuje supermarket v roli hlavního dodavatele jídla mámu a tátu. Supermarketu je úplně ukradené, jestli jíme zdravé a kvalitní jídlo, jeho cílem je vytřískat co největší zisk. Musí se tak zaměřovat na jídlo, které dlouho vydrží, snese zdlouhavou přepravu a skladování, moc nevyčnívá (zahnutá mrkev nebo šišatý pomeranč totiž zůstávají ležet na pultě poslední). Poptávka supermarketů tlačí zemědělce k pěstování několika málo odrůd, které tohle zacházení vydrží. Chuť není na prvním ani druhém místě ve výčtu vlastností, podle kterých se hraje. Ztrácí se pestrost. Máme iluzi výběru a dostatku celý rok. Ale je to skutečně tak?
Výdejna chutí chce přinášet celou paletu chutí, abychom věděli, jak chutná skutečný citrón, pomeranč nebo granátové jablko. Chceme se společně s vámi učit, jak rozdílně mohou chutnat (i vypadat) různé druhy pomerančů nebo mandarinek. Že když si objednáme pomeranč v listopadu a pomeranč v březnu, budou to dva úplně odlišné kousky - chuťově i vzhledem. Můžeme pak říct nejen:" Miluju pomeranče", ale “Miluju pomeranče Naveline od Tasose Karamanose, protože jsou tak sladké a tak šťavnaté, jako jsem ještě nezažila”. Nebo “Miluju pomeranče,ale jenom ty letní, protože jsou příjemně nakyslé”.
Je pro nás důležité, aby ovoce bylo od lidí, které známe, protože pak můžeme ručit za autentickou, plnou chuť každého produktu, který nabízíme. Vše jsme skutečně ochutnali a vyzkoušeli, a rozhodli se vše prodávat až na základě skutečné chuti. Není to tedy otázka balení, marketingu a ceny. Je to otázka kvality.
Chvilku jsem si mysleli, že se celý projekt bude jmenovat Ta chuť! To jsou totiž slova, která vyslovíme hned po ochutnání ovoce, které dozrálo v sadě bez chemických postřiků, voskování a dozrávání. A taky nejčastější slova našich zákazníků, když se jich zeptáme, proč nakupují ovoce ve Výdejně chutí a proč se k nám vracejí. Ta chuť!
Nevěříte? Tak si objednejte, ať můžete taky ochutnat. Předplatné je nejlepší způsob, jak poznat proměnlivost ovoce během sezóny, různé odrůdy jednoho ovoce a opravdu plnou paletu chutí.