Také máme rádi čerstvé ovoce, které si díky Výdejně chutí můžeme každý měsíc vychutnat. Jenže prodávat jen ovoce nepokryje vše, co ve Výdejna chutí děláme. Již od samotného založení Výdejny chutí jsem mluvila o tom, jak moc je důležité podporovat přímo pěstitele, jak důležité je vědět, co se děje s krajinou, ve které se naše ovoce pěstuje, jak moc je důležité, v jakých podmínkách a kudy se ovoce dostane až k nám.
Jen na to povídání a šíření těhle příběhů a souvislostí není kapacita ani finance, abychom to mohli dělat tak, jak bychom si přáli. Shodli jsme se ve Výdejně chutí, že abychom mohli věnovat více prostoru rozšiřování povědomí o tom, co vše se pojí s dovozem ovoce a udravování krajiny, tak tomu musíme věnovat více pozornosti a času, který teď ovšem většinou věnujeme organizaci výdejů a chodu Výdejny chutí.
Pokud si chceme uvolnit ruce i na tyhle zdánlivě ne-ovocné aktivity, tak potřebujeme jiné zdroje financování. Nechceme to schovávat do marže ovoce. To nám nepřijde fér, jelikož většina lidí chce opravdu jen čerstvé ovoce a nic dalšího k tomu nepotřebují. To, že my chceme sdílet, co vše se za pěstováním ovoce, dovozem a budováním dlouhodobých partnerství skrývá, ještě neznamená, že se na tom chtějí podílet všichni, kteří si dopřávají čerstvé ovoce.
Jednou z našich hodnot je zacházet s energií s respektem a to je i důvod, proč nejdou tyhle “osvětové aktivity” dělat dlouhodobě dobrovolně. Jak tedy financovat doprovodné aktivity, jako je psaní blogu, různá setkávání a rozšiřování povědomí o tom, proč je dobré jíst ovoce od lidí, které známe, protože to významně ovlivňuje nejen nás, ale i krajinu kolem?
Dlouho jsme o tom přemýšleli a pak nás to napadlo. Stejně jako máme rádi čerstvé ovoce, které si vozíme od našich přátel z Řecka, Kanárských ostrovů či Sicílie, tak stejně tak máme rádi každou postavičku, kterou pro nás Irena nakreslí a víme, že vy taky.
Cítíme, že ty kresby promlouvají stejně tak, jako chceme promlouvat my. Je v nich skrytý neuvěřitelný kreativní potenciál, jak hravě sdílet témata, která jsou často příliš vážná - změna klimatu, ztráta biodiverzity, zanikající tradiční kultury, komplikované potravinové distribuční řetězce a mnoho dalších témat, která se s prodejem čerstvého ovoce pojí, ale často zůstávají nevyslovena.
Věříme, že vlastní firemní merch přinese finance na aktivity, které nepřímo souvisejí s čerstvým ovocem. Díky tomu můžeme snadněji posilovat vztahy v naší ovocné skupině a zajistit, abychom měli dostatek zdrojů pro sdílení našich hodnot a poslání - jak dovozem šetrně pěstovaného ovoce uzdravovat krajinu, vztahy i sebe. A i díky tomu pak můžeme dělat mnohem víc projektů, jako je například Zavěšené ovoce, na které přispíváme díky firemnímu merchi 5 % z každého prodaného produktu. Nevíte, co DOBROovoce je? Tak o tom si přečtěte zase tady.
Pokud byste si chtěli pořídit samolepky či 100 % bio etickou tašku, podívejte se na právě otevřený vánoční prodej čerstvého ovoce, nebo vánočních balíčků.